Dit is het verschil tussen TikTok en Reels

Hoewel de meeste nieuwe social media platformen erg klein blijven of snel floppen, is TikTok sinds 2017 uitgegroeid tot één van de meest gebruikte platformen. Instagram kon natuurlijk niet achterblijven en lanceerde daarom Instagram Reels. Hoewel TikTok en Reels behoorlijk veel overeenkomsten hebben, zijn er ook wel degelijk verschillen. In dit blog leg ik je het verschil tussen TikTok en Reels haarfijn uit.

Verschillen tussen TikTok en Reels

Het grootste verschil tussen TikTok en Reels is dat TikTok een social media platform is en Reels een onderdeel is van het social media platform Instagram. Dit wist je waarschijnlijk wel al, maar er zijn nog veel meer verschillen. Lees maar even mee.

1. Volgers

Op Instagram heb je een aantal volgers. Wanneer je een reel plaatst, dan zal dit als eerste terechtkomen bij je volgers. Bij Instagram staat je homepagina vol met content van mensen die je volgt. Bij TikTok zit dit anders. Ook hier kunnen mensen je volgen, maar hier is de explore pagina veel belangrijker. Op TikTok kijken mensen namelijk eerder naar video’s van mensen die zij niet volgen. Het algoritme bepaalt wat interessant voor jou is. Wanneer je een TikTok plaatst wil je dus het liefst dat deze bij zo veel mogelijk mensen terechtkomt. De focus ligt veel meer op het aantal views, dan op het aantal volgers. Dat betekent niet dat je met reels geen nieuwe mensen kan bereiken. Dit is juist één van de meest effectieve manier om een nieuw publiek te bereiken omdat ook op Instagram video steeds belangrijker wordt.

2. De lengte van de video

Op Instagram is het tot nu toe alleen nog de mogelijkheid om een reel te plaatsen tot 15 seconden. Bij TikTok kan je kiezen uit 15 of 60 seconden en je kan tegenwoordig zelfs video’s tot 3 minuten plaatsen. Instagram heeft al aangekondigd dit jaar meer te willen focussen op video en daarom alle vormen van video zoals reels en IGTV samen te voegen. Het zal dus niet lang meer duren voordat je ook op Instagram langere reels kunt plaatsen.

3. Video prominenter aanwezig op TikTok

Instagram begon ooit als een platform om foto’s te delen. Video is daar later bijgekomen. Op TikTok is het alleen mogelijk om video’s te delen en daarom zijn je video’s daar veel prominenter aanwezig. Mensen die TikTok openen, die zijn ook altijd op zoek naar video content. Mensen die Instagram openen, kunnen veel meer verwachten. Als ze alleen reels willen zien dan zullen zij hier bewust voor moeten kiezen door naar de Reels-pagina te gaan.

4. Doelgroep

Een ander verschil is de doelgroep die je kan aanspreken op de verschillende platformen. Op Instagram is de demografie namelijk veel breder dan op TikTok. Hoewel TikTok wel steeds meer wordt ontdekt door volwassenen, is dit platform vooral erg populair bij tieners en twintigers. Instagram is al veel langer enorm populair bij volwassenen vanaf dertig jaar. Daarbij is 22% van de gebruikers zelfs tussen de 40 en 64 jaar. Dit is dus veel interessanter als je doelgroep onder een hogere leeftijdscategorie valt.

Overeenkomsten tussen TikTok en Reels

De afgelopen jaren zijn TikTok en Instagram Reels steeds meer op elkaar gaan lijken. Eerst had je bij Reels veel minder opties dan bij TikTok, maar ook dat wordt steeds minder. Instagram wil natuurlijk niet achterblijven en lanceert daarom vaak nieuwe features om de gebruikers daar te houden.

Wat is de beste optie?

Nu je het verschil tussen TikTok en Reels weet komen we bij het volgende: welke kan je het beste inzetten Er is geen perfect antwoord op de vraag welke van de twee ‘de beste’ is. Dit verschilt namelijk heel erg per persoon. Belangrijk is in ieder geval dat je kiest voor het platform waar jij je het fijnste op voelt en natuurlijk waar je doelgroep te vinden is. Doe hier dus eerst onderzoek naar. Daarbij kan het zijn dat je al een goedlopend Instagram account hebt met een aardige following. Bij TikTok moet je weer helemaal opnieuw beginnen. Denk dus goed na over wat het beste bij jou past. Je kan er ook voor kiezen om je TikToks door te plaatsen naar Instagram. Deze optie krijg je direct na het plaatsen van een TikTok en kost je dus bijna geen extra inspanning. Als je nog niet zo bekend bent met TikTok en het allemaal nog een beetje onwennig vindt, kan je ook beginnen met Reels en later uitbreiden naar TikTok. The choice is all yours.

Get your socials on!

Contact

info@socializedbychloe.nl

+31 (0) 6 34 55 10 24

Connect