Wat zijn Instagram highlights en hoe gebruik je ze?

Je hebt er vast wel eens van gehoord: Instagram highlights. Ze staan in Nederland ook wel bekend als hoogtepunten en zijn een toevoeging op je profiel. Maar wat zijn Instagram highlights precies en hoe gebruik je ze?

Wat zijn Instagram highlights?

Goed, first things first. Instagram highlights zijn stories die je eerder hebt gepost, verzameld op één plek. Wanneer je op een Instagram profiel kijkt zie je onder een biografie rondjes staan. Als je hierop klikt zie je oude stories van iemand terug. Normaal gesproken verdwijnt een Instagram story na 24 uur, maar als een gebruiker deze toevoegt aan een highlight, zal deze hier dus zichtbaar blijven.

Wat zijn Instagram highlights?

Hoe gebruik ik Instagram highlights?

Nu je weet wat Instagram highlights zijn, is het ook handig om te weten hoe je ze kan gebruiken. Highlights kan je het beste sorteren op thema’s zodat mensen weten wat ze kunnen verwachten als ze hierop klikken. Ben je bijvoorbeeld op vakantie geweest naar Griekenland? Maak dan een hoogtepunt aan met de naam ‘Griekenland’ en plaats hier je leukste stories van die vakantie in. Hou je van koken en deel je dit veel in je stories? Maak dan bijvoorbeeld een highlight aan met de naam ‘recepten’ en deel hier je lekkerste gerechten.

Hoe je je highlights indeelt en wat je erin wilt zetten is helemaal aan jou. Wanneer mensen erop klikken worden je stories die je hieraan hebt toegevoegd weergegeven van oud naar nieuw. Je kan maximaal 100 stories toevoegen per highlight. Toch zou ik er echt niet meer dan 15-20 toevoegen. Hoe leuk je vakantie ook was, er zijn waarschijnlijk niet veel mensen die zin hebben om 100 foto’s en filmpjes hiervan terug te kijken.

Hoe zet ik highlights in als ondernemer?

Als bedrijf zijn highlights een enorm waardevolle toevoeging. Leuk natuurlijk die vakantiekiekjes, maar als ondernemer heb je daar weinig aan op je zakelijke profiel. Daarom laten we deze lekker achterwegen. Maar wat zet je dan wel in hoogtepunten? Dat is iets om goed over na te denken en ligt eraan wat je verkoopt en wilt bereiken. Verkoop je maar één dienst of product, dan maak je er hier één voor aan en kan je de rest opvullen met overige informatie zoals reviews of meer informatie over je bedrijf. Heb je meerdere diensten of producten? Dan kan je ook voor iedere dienst/product een aparte highlight aanmaken. Goede hightlights die je kan gebruiken als ondernemer zijn:

  • Over – vertel meer over je bedrijf
  • Wie help ik? – vertel wie je doelgroep is en welk probleem je oplost
  • Diensten – welke diensten biedt je aan?
  • Producten – welke producten verkoop je?
  • Reviews – laat zien wat anderen over je dienst/product zeggen. Dit zorgt voor social proof.
  • Behind the scenes – laat zien hoe het er achter de schermen aantoe gaat.
  • Tips – deel je iets van waarde op je profiel? Deel deze dan hier.
  • Portfolio – wat heb je eerder al gedaan?

Wat zijn de voordelen van Instagram highlights?

Probeer je te verplaatsen in jouw ideale klant. Highlights zijn een goede manier om extra informatie te geven aan je klant, voordat ze echt naar je posts gaan kijken. Ook kan je mensen die je profiel bezoeken zo overtuigen om je te gaan volgen of zelfs je product of dienst te kopen, omdat ze net dat extra zetje hebben gekregen.

Tip: gebruik niet meer dan vijf highlights. Als je er meer gebruikt zullen deze niet direct zichtbaar zijn op je profiel en zullen mensen moeten scrollen om deze ook te zien. Wil je er echt meer dan vijf gebruiken? Zorg er dan voor dat je belangrijkste hoogtepunten in ieder geval aan het begin staan.

Hoe maak ik highlights aan?

Als je nog geen highlights hebt, dan is het aanmaken hiervan heel makkelijk. Zodra je je eerste stories hebt gepost krijg je een melding dat deze worden opgeslagen in een archief. Als je vervolgens naar je eigen profiel gaat, dan zal je al snel zien dat je onder je biografie een hoogtepunt kunt aanmaken door te klikken op het plusje met ‘nieuw’. Vervolgens geef je je hoogtepunt een naam en wordt je doorgestuurd naar je verhalenarchief. Hier selecteer je eerder geplaatste stories die je wilt toevoegen in dit hoogtepunt.

Hoe voeg ik een Instagram highlight toe?

Hoe pas ik de omslagfoto van een hoogtepunt aan?

Wanneer je een hoogtepunt aanmaakt, dan wordt automatisch de eerste story gebruikt als cover foto die je zal zien op je profiel, maar dit ziet er wat rommelig uit. Het is natuurlijk veel mooier om je hoogtepunten aan te laten sluiten bij jouw huisstijl. Gelukkig kan je de omslagfoto van een highlight heel gemakkelijk zelf kiezen als je hem aanmaakt of later aanpassen. Maak dus zelf een mooie highlight cover in een programma zoals Canva en haal wat inspiratie bij andere profielen of Pinterest vandaan.

Hoe pas ik een highlight aan?

Wil je oude foto’s verwijderen of nieuwe foto’s toevoegen aan een hoogtepunt? Ook dat is heel simpel. Ga naar je profiel en tik op het hoogtepunt dat je wilt aanpassen. Als je rechtsonder dan op de drie puntjes klikt kan je het hoogtepunt bewerken of direct een foto verwijderen.

Lees ook: Waarom Instagram onmisbaar is voor jouw bedrijf

Get your socials on!

Contact

info@socializedbychloe.nl

+31 (0) 6 34 55 10 24

Connect